kelik-kelik aje..^^

Saturday

TIPS :Berblogging..JOm kongsi pendapat

Assalamualaikum...
Encikvirus memulakan entry harineh dgn salam..kan sunnah bg salam ..btul x kwn2?..hehe..apa kaba bloggers tegar sekalian..harap2 sihat dan ceria la naaa...hehe

hmm...tiba-tiba rasa mcm nak update blog cerita pasal...pasal pe ek???..hmm..manakah perginya idea2 ku neh..jap nak sedut blk ..yela da 2 minggu asik dlm lab j wat projek..syukur da siap..FYPku bakal berada di IEEE soon..hehe..jap2,haa br teringat....lampu da menyala kat kpala ak da..nak wat tentang...ak nak wat tentang konsep berblogging. 

Kebetulan ramai juga yang bertanya bagaimana ini dan itu. Maaf aku katakan, sebab aku ni baru je nak bertatih.Fuhhhh, banyak lagi yang aku tak explore pasal dunia blog ni. Terlalu banyak.Tapi encik nuffnang da bagi ak income yg sgt2 syiok..tq2 encik nuffnang..^^

Idea bagus
Idea aku ni takde lah bagus mana untuk entry baru aku, aku cuma taip apa yang terlintas di fikiran sahaja. Contohnya, sekarang ini aku baru j blk mkn satay hj samuri..haa ble cite pasal kekenyangan  ak skrg..hehe *yaa topik baru tu. hehe

Tips dari senior-senior blogger
Ini memang aku pernah buat dulu. Rajin sungguh aku duduk depan lappy membelek post demi post dalam blog tersebut. Hanya untuk mengetahui tips yang bagus untuk blog aku. Contoh blog: Onizuka. Entry senior ini memang mantap ah sebab apa yang di cakap, mendatangkan hasil. *muahahaha. suka aku.

- Ada gambar dalam entry supaya pembaca tak bosan. Juga rajin sedikit tekan enter supaya terlihat perenggan agar entry lebih kemas dan pembaca juga akan selesa.


- Rajin komen blog lain. Jangan memharapkan orang lain komen di blog anda sahaja, tetapi kita juga perlu berinteraksi dengan blog-blog lain. Disitu kita akan menarik mereka untuk datang ke blog kita. The more you give, the more you get! :D (lakukan selama seminggu)



- Rajin berblogwalking dari satu blog ke satu blog. Kalau waktu pagi dapat 20 visitors, petang dapatkan lagi 20 visitors yang berlainan dan begitu juga untuk waktu malam. Dari sini juga, mungkin ada blogger yang akan menjadi follower blog anda.

- Rajin mengupdate blog. Sekurang-kurangnya dua kali seminggu. Update pula perlu cari waktu sesuai. Dinasihatkan jangan update blog pada waktu pagi-pagi buta kerana kekurangan pembaca. (sibuk tidur diatas katil tahu tak..^^)
- Kalau susah sangat nak dapat visitors, buatlah satu tajuk yang hangat gila waktu sekarang ini. Contohnya dulu kes Benjy sangat howt diperkatakan. Memang traffic walaweh akan tinggi. Orang akan search di Google dan blog anda akan tersenarai di situ.

Erkkk! Aku rasa itu sahaja yang aku buat setakat ini. Alhamdulillah ada sedikit kemajuan untuk blog aku ini. Walau apapun terima kasih kepada yang sudi baca blog tak seberapa ini...^^daa..

Encikvirus
xdiligent@gmail.com
YM = syahchudburrey@yahoo.com

10 Memberi Pendapat:

Cikgu Dahlia said...

betul semua tips tu :)

MaksuHakim said...

TQ for ur info encik Virus..
~maksu~

Rafi Harumin said...

salaam bro.. lama tak dengar cerita.. bz sangat la tu

Rashid said...

ermmm.. satu idea yg baik. kena ikut ni..

NurSya said...

soooo...what i give..i'll get back la kn..kn3..encik virus??? heheh :)

NurSya said...

what u give, u get back...?? cm 2 ok x?? hahhaha...:D

Unknown said...

wat u give u get back..cam lagu scorpion lak..tQ 4 info

aienzunnur said...

ini betul..

=p

Afyrd™ best said...

mmg terbaek la encik virus..hang mmg keliaaaaa.. :)

nisa said...

ini part of motivation for other bloggers cam saya yang baru nie..