kelik-kelik aje..^^

Sunday

Di Mana Letaknya Kesabaran

Suatu hari,Rasulullah S.A.W sdg berjalan pulang menuju rumah beliau.Di tgh perjalanan beliau lalu berhampiran dgn sebuah kawasan perkuburan.Tiba2,beliau terlihat seorg wanita sdg menangis teresak-esak seorg diri di tepi sebuah kubur.

Rasulullah S.A.W segera pergi menghampiri wanita itu dgn tujuan hendak menanyakan apa yg telah terjadi.

"Puan,taat lah puan kpd Allah dan banyakkan bersabar,"kata Rasulullah,cuba memujuk wanita itu.Wanita itu tidak peduli dgn kata2 Rasulullah malah dia menghalau beliau supaya pergi dr situ.

"Pergilah kamu dari sini!"tenking wanita itu.

Wanita itu sdg teramat sedih dan bingung.Kubur itu adalah kubur anaknya yg baru meninggal dunia.Kerana terlalu sedih,dia tidak sedar apa yg dikatakannya.

Rasulullah S.A.W terus beredar meninggalkan wanita itu.Kemudian wanita itu diberitahu org yg ditengkingnya tadi adalah Nabi Muhammad.Barulah wanita itu sedar dan menyesal.

Wanita tersebut segera pergi menemui Rasulullah untuk meminta maaf."Sebenarnya waktu itu saya tidak tahu siapa Tuan,"kata wanita itu penuh sesal.

Rasulullah S.A.W dpt memahami perasaan wanita itu."Ketahuilah puan,kesabaran itu letaknya semasa seseorg itu sdg sgt bingung menghadapi masalah,"kata Rasulullah kpd wanita tersebut. 

Semoga bermanfaat..^^
Hencikvirus

3 Memberi Pendapat:

Rafi Harumin said...

renungan yang sangat sangat bermanfaat.. thanks syah...

ASSOYFINGER67 said...

salam..kena sabar...tiada jalan lain kat dunia nie dari sabar...biar tuhan yg menghukum...manusia hanya layak berusha,makan minum...jadi kaya...tapi untk menghukum manusia...manusia tak layak..so sabar...kalau orang kata pasal blog, kita lagi kuat kita perlu bersabar...(senyum) itu hakikatnya....(kalau Rasullullah dah buat dan kata begitu ikut sajalah tanpa mengira zaman berubah...kata2nya adalah dari ALLAH!Wallahualam...

sugar2 kapas strawberry said...

sgt bermanfaat..tq ;)