kelik-kelik aje..^^

Tuesday

Tips Memilih Kursus IPTA /IPTS


Peperiksaan  SPM  dijangka pada 22nd November 2010. Kepada adik-adik yang bakal menduduki SPM,berusahalah sebaek mungkin.Kalu dapat 10A1 mesti mak ayah terharu gila...hehe..syah dulu SPM ok la..tapi xdela sampai 10A..mmm..

Tapi,tahukah apa yang harus anda lakukan selepas result SPM kluar?sambung belajar atau tidak?..mmm..kalu result ok bla la demand sket nak mintak mane2..tapi kalu result cukup2 makan aje..camne lak??... Percayalah..SPM bukan segala-galanya. Masih ada banyak  ruang untuk berjaya lagi dalam hidup. Ok..dah dapat result, mesti tgh peningkan nak fikir sambung belajar ke mana. Banyak pilihan ni..matriks, diploma, oversea, asasi. 

Berdasarkan pengalaman sendiri, saya rasa macam nak berkongsi dengan adik-adik yang akan melangkah ke alam lepas sekolah ni. Tips ini untuk memilih kursus di IPTA.

1. Banyak kursus kat IPTA tu. Bukan setakat engineering, medic, farmasi, pendidikan. Pastikan kita tahu apa yg kita minat. Bukan pengaruh org lain. Setiap bidang tu..insya Allah ada rezeki masing2..

2. Tengok balik pada result..apa kekuatan kita. Subjek mana yang strong. Sebab nak compete ngan ramai lagi yang lebih baik dari kita. Cam saya dulu lepas SPM,tolak matrix..nape?x rugi k?..mmm...mula2 mmg rasa mcm rugi,tapi lps blaja Diploma trus rasa best coz at least sijil Diploma ble wat backup cari keja nanti..hehe. 

Lepas j 3 taun,syah trus sambng Degree..haa kan da ada 2 sijil..market ble demand sket...Tapi masuk matrix pon xde masalah..tapi kena extra double struggl0e la blaja..coz takut nanti bila kita pilih bidang yang popular dengan kelayakan kita yang gitu2 aja, jadi calon lelong. Nanti dapat result IPTA, lansung tak dapat bidang yang kita pilih...pastu wat xnak blaja lak..rugi2..^^

3. Sembahyang Istikarah. Ini sangat penting. Kita pun tak tahu sejauh mana kemampuan kita dalam bidang yang kita pilih. Mungkin ada pilihan yang lebih baik untuk kita. Kadang-kadang apa yang kita suka bukanlah yang terbaik untuk kita, mungkin apa yang kita tak suka itulah yang terbaik. Allah maha mengetahui tentang hambaNya. 

Alhamdulillah, bidang yang saya dapat masa ijazah dulu adalah pilihan yang diambil dari apa yang diilhamkan olehNya. Alhamdulillah...suksess..eh pinjam sat words seberang..^^.

4. Bertanya pada saudara-mara atau sesiapa yang kita kenal yang mempunyai karier dalam bidang yang kita rasa nak pilih. Mungkin boleh dapat sedikit overview untuk membuat keputusan.

5. Kredibiliti IPTA? Hmm..pendapat peribadi saya..semua tempat sama ja. Yang penting diri kita..usaha kita.

Buatlah pilihan dengan bijak. Belajar kat universiti tak sama macam kat sekolah. Kadang-kadang student yang tak score masa SPM, boleh dapat CGPA tinggi masa universiti. Yang penting sentiasa berusaha membaiki diri. Selamat berjaya :-)

Encikvirus
Xdiligent@gmail.com

3 Memberi Pendapat:

RerameUngu said...

nice info..:)

ariesvio said...

Tipsnya OK...thanks

eyka apple said...

saya skrg kos architecture kat uia,kos ni yg sy minat..ingat nak smbung interior design peringkat ijazah. tp sbb fmily terpaksa pindah sabah... skrg tatau nak plih kos ape dah...huhu.